4. jan. 2016

Skinkepai med blomkålbunn


Nytt år og en sunnere hverdag. I dag serverte jeg en pai med en bunn lagd av blomkål og Fibra fullkorn hvetemel. Kommentarene rundt bordet var at middagen smakte forbausende bra med tanke på en annerledes bunn enn det vanligvis serveres her i heimen.

Jeg brukte rester etter juleskinka, det er det som er så fint med pai, man kan fylle med det man evt har av rester eller har i skapene.

Bunnen er lagd etter oppskrift på en pizzabunn jeg fant da jeg googlet litt. Jeg brukte

300 gr blomkål
2 dl Fibra fullkorn hvetemel
2 ss olivenolje
Salt og pepper

Mos blomkålen med food prossesoren, ha i mel og olje samt krydder, og kjør til du får en jevn deig.
Ha deigen i en paiform (eller gjør som meg og bruk en stor kakeform) Klapp deigen utover med fuktige hender (vann) og klapp deigen litt oppover kanten. Forstek bunnen i 15-20 minutt på 200 grader.

Fres i en stekpanne:

1 hakket løk
1/2 rød paprika skåret i passende biter
2 store never grønnkål haes i når løk og paprika begynner å bli myke.
tilsett 1/2 purre som er finsnittet

Skjær skinke i passende terninger.


.Fordel grønnsakene over bunnen, legg skinken oppå.

Visp 6 egg og 1 dl skummet melk og tøm over.
Dryss på litt raspet parmesan.

Stek i 30-35 minutt på 200 grader

Jeg serverte en Quinoa salat med sukkererter og tomat i ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar