2. jan. 2016

Gryte med oksekjøtt og rotgrønnsaker


Denne gryten ble til en dag jeg bare tok av det jeg hadde i kjøleskap og skap. Benedikte (datteren min) kaller den for vi tar hva vi har gryte.

Gryten ble så god at jeg fikk beskjed om at denne måtte vi lage flere ganger, og nå har vi hatt den mange ganger, vi har prøvd den både med svinekjøtt og kylling, og alle blir veldig gode.

Oppskriften kan økes opp og ned alt etter hvor mange du serverer til. Beregn god til, dette er en slow cooking gryte som står å små putrer på komfyren i 3-4 timer.

4 porsjoner

600- 700 gr oksekjøtt (eller kylling, svin)
5 dl buljong 
2 bokser cherry tomater
1 løk
2-3 gulerøtter
1/2 kålerabi (liten)
1/2 sellerirot (liten)
2 selleristenger
1 persillerot
1/4 purreløk
2 -3 fedd hvitløk
1/2 rød paprika
salt og pepper
tørket timian

Skjær oksekjøttet i passende biter ca 4x4 cm. freses raskt i en panne på høy varme.
Ha olje i en jerngryte, ha i hakket løk og fres, ha i rotgrønnsakene kuttet i passende biter (jeg kutter litt smått) fres i 7-8 minutter under omrøring. ha i presset hvitløk, finsnittet purre og hakket paprika.
Legg i kjøttet og hell buljong og tomatene over, krydre med salt og pepper sant timian.

La gryten stå å småkoke i minst 3 timer, smak om du trenger mer salt og pepper.

Serveres med hjemmelaget potetmos.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar