22. des. 2015

Focaccia med urter og hvitløksolje

Min familie er veldig glad i focaccia,, men de liker den kun nystekt. Som regel er oppskriftene lagd til en langpanne men denne oppskriften passer til en ildfast form på 22x22 cm. Akkurat passe brød til et måltid til 4 personer.

Det varierer hva jeg smaksetter focaccia med, jeg kan tilsette urter og hvitløk i oljen, oliven eller soltrørka tomat i deigen. Det hender jeg putter i små biter  av seranoskinke i deigen og, alt etter hva jeg tenker å ha brødet til.
Denne gangen hadde jeg soltørka tomat i deigen, hvitløk i oljen og brukte maldonsalt med provence urter i.


Jeg starter med å lage oljen.

3 ss god olivenolje
1/2 fedd hvitløk

Press hvitløken og ha den i oljen. Sett oljen til side. Vil du ha urter tørket eller friske i oljen haes det og i nå.


Deigen:

2 1/2 dl lunken vann
1 1/2 ts gjær
1 ss olivenolje
2-3 soltørka tomat 
1/4 ts salt
1/4 ts chilikrydder
1/4 ts sukker
5 dl hvetemel

Kutt den soltørka tomaten i små passende biter.
Ha det tørre i en bolle og tilsett væsken samt tomatene (evt det du ønsker å smaksette deigen med


Ha deigen i  den bakepapirkledde formen på 22x22 cm. Hev under klede i 45-60 minutt.

Fordel oljen over brødet, lag gjerne noen groper med fingrene, strø over urtesaltet eller vanlig maldon salt.

Stek ved 225 grader i 30 minutter


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar